Jak skutecznie wypoczywać?

W Hidden Base pragniemy inspirować do ciągłego rozwijania umiejętności prawdziwego wypoczynku. Wierzymy, że wypoczynek jest bardzo ważny dla każdego z nas. Sprawia, że jesteśmy bardziej kreatywni, lepiej przyswajamy wiedzę, lepiej panujemy nad własnymi emocjami. Wypoczynek jest kluczowy, aby być szczęśliwym w życiu prywatnym i w pracy.


Scrollowanie postów w social media może wydawać się relaksującym zajęciem, często przy tym wygodnie siedzimy lub leżymy. Czy jednak często zdarza Wam się, że zamykając Facebooka czujecie się wypoczęci?


Wiele czynności, które wydają nam się relaksujące okazuje się działać na nas wręcz przeciwnie. Często sprawiają, że czujemy się jeszcze bardziej zmęczeni i pozbawieni energii do robienia czegokolwiek. Dlatego tak ważne jest, aby świadomie rozwijać umiejętność wypoczynku. Możemy sprawić, że regularny, głęboki wypoczynek będzie jednym z naszych zdrowych nawyków, tak jak picie wody czy zdrowe odżywianie.


Poniżej przedstawiamy Wam kilka propozycji, które mogą pomóc Wam prawdziwie doładować baterie.


Na początek – znajdź swój cel

Wiele badań wskazuje (np. opisane tutaj), że znalezienie własnego sensu w życiu oraz sensu w czynnościach, które podejmujemy, pomaga nam ograniczyć stres i znacząco zwiększyć poziom szczęścia w życiu. Redukcja stresu jest bardzo istotna w drodze do prawdziwego wypoczynku. Znając odpowiedź na pytanie „Dlaczego?”, np. w obszarach pracy, rodziny, zainteresowań, podejmowanych na co dzień działań, pomoże nam skupić się na tym co dla nas ważne i odrzucić to, co nie realizuje naszych osobistych celów. Podejmując na co dzień bardziej świadome decyzje będziemy mogli równie świadomie wypocząć, w sposób, który sprawia nam największą satysfakcję.


Spotkania z rodziną i przyjaciółmi

Spędzanie wartościowego czasu z najbliższymi dla nas ludźmi jest dla wielu z nas jedną z najbardziej skutecznych metod wypoczynku i redukcji stresu. Rozmowa, bliskość drugiej osoby, czasem nawet przez krótki czas, pozwalają przywrócić spokój ducha nawet po najcięższym tygodniu. Zachęcamy, aby urozmaicać te spotkania na różne sposoby, np. poprzez wspólny spacer, grę w planszówki lub w karty, wycieczkę pod miasto nad rzekę.


Relaksująca kąpiel lub prysznic

Jedną z najprostszych czynności jaką możemy zrobić, aby się zrelaksować, jest kąpiel lub prysznic. Woda działa kojąco na niemal wszystkie zmysły. Uczucie ciepłej wody spływającej po naszym ciele może pozwolić nam wyjątkowo się odprężyć i pozwolić na oczyszczenie głowy z niepożądanych myśli. Warto rozważyć użycie olejków eterycznych aby jeszcze dostarczyć sobie jeszcze więcej pozytywnych odczuć.


Sport

Nieskończona ilość badań pokazuje pozytywny wpływ sportu na nasze ciało i umysł. Regularne uprawianie sportu może pomagać w zwalczaniu depresji, stanów lękowych czy ADHD. Pozwala ograniczyć stres, poprawia pamięć i jakość snu, podnosi ogólny poziom naszego zadowolenia. Twoje sportowe cele nie muszą być niezwykle wyszukane, nawet krótki trening w domu pozwala poczuć się lepiej. Najważniejsze, aby znaleźć dyscyplinę, w której utrzymamy regularność i będziemy do niej chętnie wracać.

Odłóż telefon

Jesteśmy coraz bardziej świadomi, że ciągłe telefony, powiadomienia, e-maile, ekrany komputerów i telewizorów, powodują w nas rozdrażnienie, niepokój i nie pozwalają nam prawdziwie wypocząć. Niestety wciąż za mało robimy, aby je ograniczyć. Spróbuj świadomie postawić sobie cel ograniczenia korzystania z urządzeń elektronicznych. Wyznacz godziny, pory dnia lub całe dni, w trakcie których nie będziesz reagować na powiadomienia telefonu, a zamiast ekranu telewizora wybierzesz książkę lub rozmowę z najbliższą osobą. W naszych domkach na wynajem bardzo mocno zachęcamy gości do odłożenia telefonu i skupieniu się na tym, co naprawdę ważne.

Spacery

Już setki i tysiące lat temu ludzie zauważyli, że spacery pozytywnie wpływają na ich samopoczucie. W książce Alexa Panga „Rest: Why You Get More Done When You Work Less”, którą możecie przeczytać w Hidden Base, znajdziecie masę ciekawych przykładów osób, które wykorzystywały spacery jako kluczowy element ich życia, tworzenia wyjątkowej literatury czy sztuki. Wiele współczesnych badań (np. tutaj) wykazuje wyraźny wpływ chodzenia na wzrost kreatywności i poprawę samopoczucia. Warto zastanowić się jak dodać spacery do naszej codzienności – być może niektóre trasy, które często pokonujesz samochodem, jesteś w stanie zamienić w odprężający spacer?

Kontakt z naturą

Nie ukrywamy, że to jeden z naszych ulubionych sposobów na relaks ☺️ Po każdej wizycie w lesie, w parku, czy nad jeziorem, czujemy się wyjątkowo odprężeni i pozytywnie naładowani. W Japonii od dziesięcioleci praktykowana i rozwijana jest sztuka kąpieli leśnych, Shinrin-yoku, która wpływa na obniżenie ciśnienia krwi, pomaga ograniczyć stres czy pobudzić układ odpornościowy. W Polsce również od niedawna istnieje możliwość skorzystania z zajęć, na których nauczymy się, jak maksymalnie wykorzystać kontakt z przyrodą dla poprawy naszego zdrowia i samopoczucia. Jednak nawet zwyczajny spacer do parku po pracy czy weekendowa wycieczka do lasu może okazać się dla Ciebie wyjątkowo korzystna.


Wyprawa w góry lub do Parku Narodowego

Połącz powyższe techniki w jedno! Zabierz znajomych, schowaj telefon do plecaka i wybierz się na długą wycieczkę w góry lub do Parku Narodowego. Zapewne zmęczysz się fizycznie, natomiast wyjątkowo wypoczniesz psychicznie.

Medytacja

Nie bez powodu medytacja cieszy się coraz większą popularnością. Medytacja nie polega na próbie stawania się inną, lepszą osobą. Polega na trenowaniu świadomości i uzyskania zdrowej perspektywy na otaczający nas świat. Nie polega na całkowitym wyłączeniu się, raczej na obserwowaniu swoich myśli i uczuć bez oceniania ich. Medytacji, jak każdej innej umiejętności można się nauczyć – może warto spróbować?

Słuchanie muzyki

Relaksuje Cię słuchanie ulubionej muzyki? Postaraj się włączyć ją do codziennych zajęć typu gotowanie czy sprzątanie. Nie tylko umilisz sobie ten czas, ale również zmniejszysz poczucie zmęczenia.


Sen

Na koniec najbardziej oczywiste, najważniejsze, a często przez nas zaniedbywane. Sen ma największą moc na naszej drodze do wypoczynku. W trakcie snu, nasze ciało i umysł odbudowują się i przetwarzają bodźce, których dostarczyliśmy im w ciągu dnia. Krótkie drzemki mogą być bardzo dobre dla nas, jednak nic nie zastąpi nam zdrowego, nieprzerwanego snu w trakcie nocy.


Powyższe metody to tylko część możliwości, zachęcamy Was do świadomego próbowania własnych sposobów na wypoczynek :)